Al een maand voorbij.. Time flies when.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jansje en Simone - WaarBenJij.nu Al een maand voorbij.. Time flies when.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jansje en Simone - WaarBenJij.nu

Al een maand voorbij.. Time flies when....

Door: simone en jansje

Blijf op de hoogte en volg Jansje en Simone

05 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

Message from Sweeti Sranan!

Hallo! (weet waar je aan begint.. enorme berg tekst ;))

Zooo, waar zullen we eens beginnen! Laten we beginnen met het feit dat iedereen elke keer weer leuk reageert! Buren, kennissen, ouders, vrienden enz.. .Leuk om te lezen, dus blijf daar vooral mee doorgaan!

Okee nu verder met onze ‘vakantie’ 
We zijn hier nu alweer bijna een maand. De tijd vliegt echt voorbij. We vermaken ons echt heel heel heel goed. Het is zo’n aparte manier van leven.
No stress.. zo zou het echt kunnen zijn. Maar wij... Wij maken ons zo druk.. We lopen stage van half 9 tot half 3, maar als we echt het nederlandse tempo zouden volgen, dan zouden we om 1 uur klaar kunnen zijn. Best irritant soms, het trage tempo.. Je wilt gewoon doorwerken en neeee, dan moet je nu toch echt pauze gaan houden! En niet te zuinig, je mag gerust een uur blijven zitten. Maar wij hebben zoiets van... We werken al zo weinig, dus dan willen we ook echt even doorwerken. Haasten, beetje stressen, Het hoort er toch een beetje bij in nederland. Je houdt je vast aan max een half uur behandeling, terwijl we hier soms anderhalf uur met 1 patiënt bezig zijn!! Er was ons namelijk gezegd dat je een patiënt goed moest verwennen. Maar na een week vond onze begeleider het toch iets te langzaam gaan, we namen het verwennen iets te serieus en we moesten er weer wat tempo ingooien. Prima, gaan we weer verder zoals we dat in nederland ook doen. Maar helaas, dit keer waren we te gehaast en moesten we weer geremd worden.. Haha, we zijn nu dik een half uur bezig met een patiënt en die laat je nog een kwartier in een behandelruimte liggen met een warmtepakking..

Maar het ging over onze drukke dagen.. Zijn we klaar met stage, dan fietsen we langs de supermarkt.. Boodschapjes doen. We beginnen eindelijk surinaams te eten. Eerst bestond het ontbijt hier uit: bruin brood met sandwich spread of yoghurt met cornflakes. De lunch uit bruin brood met sandwich spread of chocoladepasta en het avondeten uit aardappels, groenten en kipnuggets. Heerlijk ,dat vertrouwde spul! Maar daar moest toch echt verandering in komen. We hebben nu meerdere surinaamse prutjes gemaakt, en mee mogen proeven van collega’s en jammie! Daar gaan we zeker verder mee experimenteren. We ontdekken ook steeds meer lekkere restaurantjes.... 15 srd voor een maaltijd... zo’n 5 euro.. En dan krijg je echt kilo’s eten. De rest neem je dan mee in een goodiebag, is heel normaal om er hier na te vragen.
Zijn we klaar met boodschappen doen, dan fietsen we naar huis. Dat is het meestal zo’n 4 uur. Dan kruipen we achter onze laptop en gaan we bezig met ons afstuderen. Vervolgens is het tijd om te koken. Dan kletsen we gezellig met de huisgenootjes en dan is het al gauw half 8. Gaan we nog even met school bezig en dan is het tijd om te slapen. Om 9 uur liggen we er in... Echt vroeg, maar dan ben je kapot!
We koken natuurlijk niet elke dag, maar als we niet koken, dan sporten we. Dus het hoeft helemaal niet zo druk te zijn, maar we maken ons zo lekker druk.. We genieten uiteraard ook! Vorige week weer wezen stappen in starss! Was echt een super leuke avond!
Afgelopen vrijdag zijn we wezen stappen in een andere club. De groep met wie we omgaan wordt steeds groter, dus het was heel gezellig, maar de club zelfs was niet zo’n succes op vrijdag. Het was vrij rustig. Maar we hebben ons vermaakt! Wel grappig, je kon buisjes aan de bar kopen met een of andere alcoholische gel erin. Moet er iemand aan de ene kant van het buisje blazen en iemand aan de andere kant zuigen. En dan zuig je dat spul naar binnen. Suck & blow heet het, logisch  Resultaat: Wel grappige foto’s! Er kunnen op deze site 100 foto’s geplaatst worden met dank aan de mama en papa van jansje! Relaxxx! Weer mooi overzichtelijk bij het verhaaltje.
Zondag zijn we naar het voetbalstadion geweest. Een grasveld met een paar houten tribunes.. We hebben daar kennis gemaakt met het bestuur van de verenigingen. We gaan namelijk de verzorgers daar een cursus geven over blessures op het sportveld. Nu is het enige wat de verzorgers kunnen met een flesje water en een spons het veld oprennen, de pijnlijke plek een beetje deppen en that’s it. Top werk toch? En we gaan een paar zondagen de voetballers verzorgen! Leuk leuk! Ze hebben ook uitwedstrijden en daar gaan ze met een bus heen en dan mogen wij ook mee! Het binnenland in met allemaal voetballers!Echt gaaf hihi! DE opzet is gemaakt, we gaan theorie lessen geven en moeten die dus presenteren aan de verzorgers van 19 verenigingen.
We hebben nog wat spannends meegemaakt.. We fietsten naar ons werk en precies tegenover het ziekenhuis was net een ongeluk gebeurd. Een taxichauffeur was onwel geworden en met de auto over de kop gevlogen en tegen een palmboom aangeknald. We kwamen net aan op het moment dat de man uit de auto werd getild. Eerst durfden we niet te kijken, want ht zag er echt ernstig uit , auto op de kop bleeh.. Maar iedereen stond er omheen en dan kijk je toch even.. Die man zat nog in een epileptische aanval.. Naar om te zien.. Simone stond er binnen een minuut bij ,want iedereen stond maar te kijken en niemand deed wat. Het kon zijn dat we die man moesten reanimeren, zag er niet goed uit. Simone hield zn pols in de gaten en die was gelukkig goed. De ambulance kwam 10 minuten later aan.. (!! Echt lang als je bedenkt dat het ziekenhuis er 1 minuut vanaf lag!!) We zijn toen weggegaan. Wel een uhh ervaring rijker..
Als je de krant hier ook leest, wat een verkeersongelukken!! De auto’s rijden hier ook zo hard, eergisteren was er een man dodelijk geschept door een auto (100 meter meegesleept) en gisteren een zwangere vrouw.. Echt te erg. Wij fietsen ’s avonds dan ook NOOIT en doen alles met de taxi. Overdag is het te doen. Af en toe nog wel gescheld en getoeter naar ons, stelletje eikels, maar nog geen ernstige dingen gebeurd ;) Nee we letten echt goed op, don’t worry.

Zaterdag zijn we naar White beach geweest! Waaaaauuuw ,echt een bounty strand! Was super!! We waren er vanaf half 10 en het was toen al harstikke warm! We hadden een hutje gehuurd, dus gelukkig was daar genoeg schaduw. White beach is een aangelegd strand. Heel nep dus, maar wel perfect nep. Dus hier gaan we vaker heen 

Met het afstuderen zijn we druk bezig. Komende week gaan we alle cardiologen en fysiotherapeuten in suriname bellen om een enquete af te nemen. Vervolgens is het tijd om onze vergelijkende studie: ‘hartrevalidatie in nederland en suriname’ echt goed op te starten. Nederland is natuurlijk bijna klaar, want daar zijn we al heel lang mee bezig. Maar suriname moeten we hier nog uitzoeken.

Nog een laatste mededeling. We hebben een nieuw plan! Een heel vet, gaaf, cool plan! We gaan namelijk volgende week iets boeken........ Brazil..... lalalalalalaallala lalalalalalalala lalalalalalalaaaaaaaaaaaaaa brazil! Jaaaaaaaa! Niet dat er iets mis is met suriname, maar je zit hier zo dichtbij brazilie.. en het kost amper wat, mooie kans! Het enige nadeel.... We moeten nog een spoedcursus portugees volgen.. maar die schijnt 6 maanden te duren. Dus hoe we ons gaan redden, dat weten we nog niet, maar een leuke uitdaging toch ?!
Enne, als jullie door deze verhalen helemaal enthousiast worden, jullie zijn welkom hoor!

Groetjes van de twee fysio's

• 06 Februari 2007 - 07:51

Ineke:

hoi allebei !! weer hele mooie fotos! hoe komen jullie aan de voetbalclub?en waarom liggen jullie om 9 uur in bed; door de warmte?? zitten er alleen maar meiden in jullie huis ?? Met mij alles OK. Knuffels en kusjes van mama

• 06 Februari 2007 - 12:00

Maartje:

Haai meiden!! Het klinkt weer helemaal geweldig..vooral het onderdeeltje voetballers sprak me aan..misschien een ideetje om wat aantrekkelijke mannen mee te nemen naar NL?? hehe;-)! Succes met alles daar!! Kus maartje!

• 06 Februari 2007 - 12:01

Sassel:

Heyz aapies van me!

Jullie zeggen wel dat Suriname een beetje onveilig is maar weet zeker dat als jullie voor 100% julie draai hebben gevonden Suriname veel banger voor jullie moet zijn ;) Maare brasil haha groetjes aan Elton ;);) vet hoor Nou meissies veel plezier nog we keep in touch dikke kus sas

• 06 Februari 2007 - 17:29

Kimster:

Heyyy,
    Leuke verhalen. Petje je af voor Simone the Rescuer!
    En vet cool dat jullie naar Brazilie gaan man! Begin maart ga ik ook nog naar wat eilanden in de buurt met mijn papsie.
    Die 'no stress' herken ik wel, moet je gewoon in mee gaan hoor dames!! Doe ik ook.
    O ja, kheb nog vet nieuws: ik heb hier een baan aangeboden gekregen! Cool he?! Denk niet dat ik het doe, maar wel mooi compliment he.
    Eet smakelijk en fiets voorzichtig!

Kussie Kimmie

• 07 Februari 2007 - 21:26

Paulien:

Dag allebei,
    Wat een enorm leuke foto's hebben jullie op de site gezet. Echt gaaf om te zien waar jullie zijn; het is daar echt supermooi!! Simone, leuk om net met je gesproken te hebben; probeer de Hallmark-kaart later nog maar eens, want bij mij doet hij het nu wel. Kusjes en knuffel van Paulien

• 08 Februari 2007 - 13:15

Jack En Hilly:

Hoi "peutjes",
    We genieten van jullie avonturen.Leuke foto's.Goed te zien dat het prima gaat met jullie.
    Leuk idee om Brazilie te bezoeken.Wordt het Rio om daar carnaval te vieren?We lezen het de volgende keer wel.Jans, een gezellige tijd met je ouders.
    Een pakkerd van J en H vanuit een sneeuwend Vaassen. Doei.

• 10 Februari 2007 - 11:03

Sander:

Heee Jans!!

Eindelijk een berichtje van mij ;) Wat een verhalen haha leuk hoor (behalve dan meemaken van ongeluk..)Volgens mij heb je het prima naar je zin :)En..denk dat het voetbalteam ineens érg veel last heeft van hun liezen...ghehehe

Gooi je mij nog ff in je maillijst, want moet alles áchteraf horen van Hink :(

Take care and have fun!
    Ciao

• 10 Februari 2007 - 17:16

Merel:

Haha wat een verhaal, leuk zeg wat jullie allemaal meemaken. Lekker chill tempootje hihi geniet er maar van. Moon die pindasoep met ballen ziet er goed uit zeg!;)..
    Echt irritant om dat mooie weer bij jullie te zien haha, tis hier kouhoud!!
    Heel veel plezier en vooral moon met je motoriek, pas je op in het verkeer!! hahaha.

Liefs, Merel

• 16 Februari 2007 - 09:35

Annie En Wim Somsen:

Jans we hebben je site gevonden geweldig daar! Zijn je vader en moeder goed aangekomen? Misschien zien we jullie nog wel een keer samen op een foto. Heb een fijne tijd met elkaar. Groetjes de buren.

• 16 Februari 2007 - 13:14

Anja Mulder:

Hallo harde werksters en toch ook wel een beetje vakantiegangsters.

Jullie beleven en zien wel wat!
    Geniet van deze unieke tijd en Jansje je ouders zijn inmiddels in de buurt en maak er samen een onvergetelijke tijd van.
    Groetjes aan allen,
    Bertus en Anja.

• 16 Februari 2007 - 19:05

Joost:

Heey dames doen jullie dar nog wat offe.. haha time flyes when your having un he.. moontjuhh je hebt het vast van rik al gehoord i krijg nu een huisje tegnover jou ouwe huisje ad singel

Ciao Joost

• 18 Februari 2007 - 10:52

Ouders Van Jans:

Vanuit Suriname doen we iedereen de groetjes.We vermaken ons prima en met de warmte valt het best mee. Morgen maken we een trip en gisteren met de huisgenootjes van Jans en Simoon wezen eten.
    Groetjes Homme en Hielkje

• 23 Februari 2007 - 18:45

Debbie:

Ha meiden,
    en bevalt het nog steeds? wordt het rode al meer bruin of wordt het een lekker knapperig korstje? Jans je ouders zijn er nu toch? gezellig, altijd leuk om bekende koppen te zien tijdens je avontuur! ik wacht met smart op de volgende avonturen die jullie hebben beleefd.
    Tot horens. kus