raleighvallen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jansje en Simone - WaarBenJij.nu raleighvallen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jansje en Simone - WaarBenJij.nu

raleighvallen

Door: Jansje en Simone

Blijf op de hoogte en volg Jansje en Simone

27 April 2007 | Suriname, Paramaribo

Olà, Como vai?

Het wordt weer tijd voor een update van ‘Simone en Jansje in Paramaribo’..

Behalve de sprookjestrip naar Kasikasima van Rik en Simone is er weinig gebeurd.
We hebben full-time aan ons afstuderen gezeten. Achteraf gezien kunnen we concluderen dat we niet meer een stage en afstuderen tegelijkertijd gaan doen als je in zo’n mooi land zit.
Want het heeft veel tijd gekost, maar gelukkig is gisteren het verslag definitief opgestuurd naar school! Dus nu wachten op de feedback!
Voor de mensen die het niet weten, we zijn in oktober 2006 begonnen met ons afstudeerproject ‘Poliklinische fase hartrevalidatie’. In Suriname is deze fase niet aanwezig en we hebben geprobeerd met ons afstudeerproject, met protocollen, brochures en een presentatie een aanzet te geven richting het opstarten van deze fase in Suriname. In Nederland zijn we al begonnen met de studie en de afgelopen 2 weken hebben we serieus 50 uur per week per persoon aan het afstuderen en de presentatie gezeten.. Simone had het iets beter gepland, dus kon nog lekker een dikke week op trip. Jansje iets minder, dus eigen schuld....
In totaal moesten we 280 uur per persoon aan het afstuderen besteden, maar dat is bijna het dubbele geworden.. Dit omdat we heel veel hebben moeten uitwerken, wat we van belang vonden voor de mensen in Suriname. Vorige week hebben we het verslag gepresenteerd. Hierbij waren fysiotherapeuten en cardiologen uit Suriname, directeur van ons ziekenhuis, studenten fysiotherapie en minister van gezondheidszorg aanwezig. Er zouden zo’n 50 man komen, uiteindelijk werden dit er ongeveer 35. Uiteraard was de pers er weer bij, dus we zijn ondertussen al 2 keer op tv geweest en hebben in alle kranten gestaan. We hopen het beeldmateriaal nog te krijgen, is natuurlijk leuk om terug te zien. De presentatie ging goed en de feedback achteraf was erg positief. Mensen waren meteen plannen aan het maken hoe ze deze fase hartrevalidatie in het zorgpakket konden krijgen. Nou, dan heb je toch een goede prikkel gegeven dachten we zo!
We zijn dan ook echt trots op onszelf! Als we kijken wat we hebben achtergelaten qua apparatuur en verslagen en brochures en natuurlijk de presentatie... Goed werk, al zeggen we het zelf

Nadat we de presentatie hadden gehad, zijn we op trip geweest! Het was een 4-daagse trip naar de Ralleighvallen. Het hoogtepunt van deze trip is het beklimmen van de Voltzberg.
Aangekomen bij ons oord, hadden we een prachtig uitzicht op het wilde water. Je had je eigen wildwaterbaan voor je slaapplek. Heerlijk zonnen op de stenen in het water.. Puur genieten.
Eerste dag hebben we lekker gerelaxed en de tweede dag was het tijd voor wat actie.
We hadden voor de boeg, een 8-uurse wandeling.. De heenweg was goed te doen, alleen het laatste stukje de berg op fel in de zon was wat pittiger. Het uitzicht op de berg was in één woord overweldigend! Je kon daar uren op die berg zitten en kijken.... kijken... genieten... kijken... Zoiets valt niet te omschrijven en zullen jullie toch echt zelf moeten ervaren 
De terugweg ging een stuk sneller dan de heenweg. Rik heeft het hele stuk moeten rennen;), omdat hij de groep kwijt was, omdat hij zo lief was om een zonnebril voor een meisje te zoeken... Overigens niet gevonden...
Na de wandeling was er een waterval waar we heerlijk hebben afgekoeld..

De dag erna gingen we naar de moedervallen. Die waren wel mooi, maar echt spectaculair was het niet.. Daarna weer naar een waterval geweest, waar we lekker gespeeld hebben in het water!
’s Avonds hebben we met de groep het moordspel van de lama’s en weerwolfje gespeeld. Was echt heel gezellig!De dag erna moesten we alweer naar huis, maar het was een supertrip!
Het laatste nieuws... De knoop is doorgehakt... Zoals jullie zien aan de aanhef... Olà como vai? (oftewel: hallo, hoe gaat het...:)) We gaan naar Brazillie, Fortaleza!
We vertrekken al over 3 dagen, wat betekent dat we nog 4 dagen in Paramaribo zijn......! We hebben geluk gehad met ons visum, want die moest eigenlijk 2 weken van te voren worden aangevraagd, maar via via is het gelukt.. We vertrekken 29 april en komen 13 mei terug in Paramaribo en vertrekken 15 mei richting Nederland.
Het eind komt in zicht kunnen we wel stellen.. De één vindt dit moeilijker dan de ander....
Maar we zitten hier al 4,5 maand, dus het wordt tijd om te vertrekken..
Volgend nieuws zal over ons avontuur in Brazillie gaan!

Schatjes van ons... (Surinaamse taal, zo noemt iedereen elkaar hier) Tot over 3 weken!

• 27 April 2007 - 13:56

Paulien:

Heel veel plezier in Brazilie dames!!
    Maak er nog maar een superleuke tijd van. Simoon, ik vind het superleuk om je binnenkort weer te kunnen knuffelen!!

Groetjes, Paulien (zus Simone)

• 27 April 2007 - 15:02

Hermien:

Hé meiden Ontzettend veel plezier in Brazilie!!!! Gefeliciteerd met het afronden van jullie afstudeerproject. Tot 14 juni op de diplomauitreiking dan maar :D.
    Groetjes

• 28 April 2007 - 21:07

Sassel:

Heyz meissie

toppe verhalen weer zeg.. Gek dak gewoon nu in hetzelfde continent zit en jullie nog niet kan zien maar ben wel trots op jullie dat jullie afstuderen af hebben :D

Dikke peruaanse zoen van de grootste persoon in Peru :P

• 29 April 2007 - 14:18

Martinii:

yo girls!! jans heeft de kids daar ook al kennis laten maken met de mp3 spelers zie ik ;) leuk leuk die foto!!!
    ej meiden echt super veel plezier!!! en geniet er nog van want het is nu aftellen geblazen... tot snel! heb zit in een date!!

kus kus en een dikke brasa!!!

• 29 April 2007 - 19:32

Merel:

Wauw wat een mooie foto's moon! Ik volg nog steeds je verhalen hoor! Kom je al snel terug? Ik ben net verhuisd naar een appartementje in de binnenstad, kom maar een keertje logeren als je terug bent..:)
    Heel veel plezier daar nog! Dikke kus, Merel

• 01 Mei 2007 - 19:16

Aaltje, Bijna-buuv:

Jansje, dank voor je kaart,felicitaties voor Henk,heb ik doorgegeven.
    Fijn dat jullie nu klaar zijn, goed gedaan meiden! Geniet van de laatste weken, en we zien je binnenkort weer in de Tooropstraat!
    Groetjes van ons allemaal, Aaltje

• 07 Mei 2007 - 05:24

Maartje:

Heee dames! Leuk verhaal weer:-)!! Echt lekker dat afstuderen nu achter de rug is!!
    Een hele fijne en zeker verdiende vakantie voor jullie...
    Liefs Maartje

• 09 Mei 2007 - 12:58

Maris:

heeey girls!!

zooo het zit er volgens mij bijna op voor jullie of niet?
    hebben jullie een leuke tijd gehad in Brazil?? ooooh dat zal vast wel!!
    ben benieuwd naar jullie verhaal...
    ik mis Suriname echt nog steeds heel erg, en kijk echt met heimwee naar jullie sites snik snik...
    maar goed hoe meer ik weer krijg om terug te gaan hihi!

Meiden ik hoop jullie treffen die ene zaterdag in Juni bij Laura....lijkt me erg leuk!!

Kus kus maris

• 16 Mei 2007 - 10:35

Martje:

he dames!!
    Volgens mij zijn jullie bijna thuis..... spannenddd! Jans leuke verjaardag gehad in t vliegtuig? mijn smsje gehad?
    Veel plezier, maar ook succes thuis meiden!

Dikke knuffel Martini baby