Trippen in suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jansje en Simone - WaarBenJij.nu Trippen in suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jansje en Simone - WaarBenJij.nu

Trippen in suriname

Door: simone en jansje

Blijf op de hoogte en volg Jansje en Simone

26 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

En zo zijn er alweer 6 weken voorbij.. We zitten al op een derde en het gaat ons veel te snel.

We hebben allemaal leuke plannen en zullen jullie er even van op de hoogte stellen..
Eerst even een terugblik op de afgelopen weken, want het is een tijdje geleden dat we een bericht geplaatst hebben.
Het is echt even terugkijken. We beginnen met vorige week.
Vorige week vrijdag zijn we lekker wezen stappen. Was echt een geslaagde avond!
Vorige weekend zijn we naar overbridge geweest, een strand met mooie natuur. Zo’n 2 uurtjes rijden. Je reed echt een beetje door de jungle. Naast de weg waren er bospaden te zien en dan zag je allemaal dorpjes met huisjes gemaakt door de mensen zelf. Apart om te zien. Er lag ook nog een dood aapje op de weg. We hebben die dag lekker in het zonnetje gelegen, mooie natuur gezien ennnee ja was een relax dagje.

Vorige week zondag hadden we een feest van de chinesen. Op die dag was het namelijk nieuwsjaarsfeest van de chinezen. Het is voor hun het jaar van het varken. Hun advies: ga niet trouwen dit jaar!! Dus mensen.... Maaarrrr krijg wel kinderen!! Dus mensen.... Jullie wat jullie te doen staat ;) We waren uitgenodigd door de moeder van een patiënt van ons. Speciaal voor het feest hadden we een chinees truitje gekocht, we hadden verwacht dat iedereen er feesteljk bij liep. Maar we waren dus echt de enige, wel grappig! De president kwam nog langs en bij zijn welkom werd er een drakendans voor hem gedaan! Check de foto’s! Daarna werd er vuurwerk afgestoken, uhmm een miljoenklapper ofzo. Wat een kabaal! En er kwam allemaal rook de ruimte in waar iedereen zat, iedereen hoestte een half uur later nog.. haha wat een succes;) We kregen als eten 6 bakjes (altijd een even aantal bij de chinezen) gerechten. Er zaten nogal aparte dingen bij die we toch echt af moesten slaan.. namelijk inktvis (je zag echt duidelijk dat het een inktvis was.. als je dat nou niet duideljk ziet, hadden we het misschien nog overwogen hehe), visblaas (wordt je ook niet vrolijk van, maar schijnt hier echt een delicatesse te zijn.. ), garnalen, spek van een varken, eend.. Er stond gelukkig ook een bakje kip cashewnoten, dus daar hebben we voornameljk van gegeten, lekker vertrouwd. Was een leuke ervaring om zo’n feest mee te mogen maken. Onze stagebegeleider was jaloers op ons, hij wilde er ook zo graag heen, maar was nog nooit uitgenodigd hihi.
Op het moment zijn de ouders van jansje er en we hebben al allemaal mooie tripjes gemaakt. Dinsdag gaan ze alweer weg, maar ze hebben zich erg vermaakt! Ookal was het even wennen, je hoort namelijk allemaal dingen in nederland waardoor je toch een bepaald idee over het land krijgt.. hoeveelheid muggen, veiligheid, temperatuur.. maar gelukkig viel het allemaal mee! ;)

Donderdag hebben we met zn drietjes een trip gemaakt naar santrigron en browsnberg. Santrigon is een boscreolendorpje. We werden rondgeleid door iemand die in het dorpje woont (het dorpshoofd) en hij had interessante dingen te vertellen. Hij heeft ons een lawaaiboom laten zien. Hier sla je op met een steen en dit geluid hoor je 10 km verder, dus als je verdwaalt bent kun je op die manier seinen. We hadden grote kans dat we apen zouden zien, maar helaas.. Alleen een klein giftig kikkertje en een papegaai. Brownsberg was ook een behoorlijke rit. Overigens wel de moeite waard, want wauw wat een uitzicht.. Echt.. als je toe bent aan rust en geen gezeur aan je hoofd wilt hebben dan moet je hier een weekendje heen haha..

Dit weekend zijn naar nickerie geweest samen met een patiënt. Deze trip deden we met zn 4en; simone, jansje en haar ouders. Die patiënt woont in nickerie (plaats in suriname) en rijdt daar elk weekend heen en wij mochten mee.. Was zo’n 4 uur rijden.. En wat een rit. Echt super dat we met hem mee konden rijden en hij heeft ons het hele weekend begeleid. Heel vriendelijk. De eerste nacht hebben we in een low budget hotel geslapen, maar dit was niet zo’n succes, aangezien sommige hotelgasten het nodig vonden om laat in de nacht nog discussies te gaan voeren.. Dus de dag erna hebben we het duurste hotel opgezocht en zijn daar heen gegaan. Heeeerlijk bed en heeeeerlijke warme douche... Wat een luxe vergeleken ons huis zeg! We zijn op het bed geploft, tv aan en zijn daar eventjes blijven liggen met een tevreden glimlach op ons gezicht. Die warme douche hadden we trouwens echt nodig, want die ochtend zijn we naar Bigi pan geweest, een natuurreservaat waar je allemaal mooie vogels te zien krijgt. Het was ook echt heel mooi en indrukwekkend. Maar het duurde niet lang voordat het heeeeeel hard begon te regenen. Vuilniszakken om ons heen als bescherming, het mocht niet baten. ALLES was drijf en drijf nat... En dan zit je daar op het midden van rivier in een huisje op het water om te schuilen. We zaten alleen vast aan de tijd, want als het eb werd, konden we niet meer terug. We zagen de bui aankomen (Die zie je echt letterlijk aankomen, heel apart!!), dus we moesten vluchten voor de bui. We zijn alsnog heel nat geregend, moet je ook een keer meegemaakt hebben.. Het jammere was dat de groep na ons (toen het weer droog was) kaaimannen (krokodillen) en mooie vogels hebben gezien. Bij ons waren die niet te zien door de regen. We hebben wel de rode ibis gezien, erg mooi. Deze vogel leeft alleen daar. Tijdens de boottocht zag je vissen springen in het water. Heel hoog, soms iets te hoog, dus sprongen ze gezellig bij mijn vader op schoot. We hebben de arme beestjes uiteraard weer teruggegooid, ookal zijn de kapitein dat we ze lekker op moesten eten. Naar bigi pan zijn we in de ochtend geweest. 's middags wilden we wat anders gaan doen, maar er was weinig te beleven. Beetje gewinkeld en 's avonds zijn we gaan stappen in een discotheek. er waren zo'n 15 mensen. haha, wel een groep nederlanders en dat was wel gezellig :) Alsnog best een latertje geworden.

We zijn trouwens ook nog op televisie geweest! De EU miss verkiezing wordt namelijk gehouden in suriname. Dus we kwamen die modellen tegen en wilden hier foto’s van maken met als resultaat dat we zijn gefilmd en dit op tv werd uitgezonden. Stelde weinig voor hoor, we waren zo’n 2 seconden te zien hihi.

Qua stage hebben we een dag meegelopen in een ander ziekenhuis bij een orthopedisch chirurg en hebben meegekeken bij het plaatsen van een knieprothese! Zozo, heftig hoor.. Maar interessant om te zien hoe dat te werk gaat.

Vorige keer hadden we het over belem in brazillie. Lijkt ons nog steeds heel gaaf, maar we hebben er tegenstrijdige dingen over gehoord. We zijn afgelopen week mensen uit nederland tegengekomen die daar zijn geweest. Ook zijn zij in port of spain geweest, waar we zelf ook enthousiast over waren. We gaan deze week naar ze toe voor verhalen en fotomateriaal en aan de hand daarvan maken we een keuze over waar we heen gaan. Gisteren is de planning gemaakt voor de komende weken en we gaan ons niet vervelen, dat is zeker.
We gaan waarschijnlijk 2 weken zendingwerk doen. Dit houdt in dat we 2 weken het binnenland in gaan om daar de mensen te helpen. We gaan hier met bootjes heen voor een paar dagen en er gaat een tolk met ons mee omdat de mensen ons anders echt niet gaan begrijpen. Dit lijkt ons een geweldige en leerzame ervaring en een kans die je moet pakken.. Er komt wel een financieël plaatje bij kijken, maar dat hebben we er voor over. Daarna dik 2 weken naar belem of port of spain en dan is het feest weer over..

Dat was het weer voor nu. Jullie zijn redelijk op de hoogte van alles 
Ow nee, nog 1 ding! We krijgen telkens te horen dat we veel te veel betalen voor ons ow zo lelijke huis.. (zo reageert iedereen). Er gaat nu iemand wat voor ons regelen.. En dan moeten wij voor hem zien te regelen dat het een stagaire huis wordt. Nou makkie, want de huizen zijn hier erg duur en hij komt dan met een mooi huis, voorzien van internet en airco, waar je hier nu zo’n 250 euro voor betaald. Open markt hier. Mijn ouders zien hier ook wel wat in, dus ik blijf goed pushen en zorg dat ze over een paar maanden in suriname wonen. Moet lukken dacht ik ;)
Er staan wat nieuwe foto’s op, maar er volgen er deze week nog meer!
Groetjes van moon en jans!

• 26 Februari 2007 - 08:56

Thomas:

Mooie verhalen allemaal!

• 26 Februari 2007 - 10:59

Marjo:

Zo jullie maken meer mee dan wij hier in Nederland. Momenteel is het weer super saai dus blijven jullie maar lekker zitten waar je zit en dan moet je zo'n tropisch regenbuitje maar op de koop toe nemen.
    Niet klagen maar dragen.... en eten wat de pot schaft!!

liefs uit Oldenzaal

• 26 Februari 2007 - 13:52

Jack En Hilly:

Hoi Lady's,

Bedankt maar weer voor jullie gezellig verslag.
    Prachtige foto's hebben jullie gemaakt.Lekker om jullie in je zomerkleding te zien rondlopen.Het is hier al weken somber en regenachtig.
    Nog een fijne tijd daar!!
    Liefs,
    Jack en Hilly

• 26 Februari 2007 - 19:00

Maartje!!:

Leuk leuk allemaaal! wat gaaf dat jullie steeds uitgenodigd worden door patiënten! Zul je in Nederland vast niet vaak meemaken!! Heel veel plezierr! Veel liefs!

• 26 Februari 2007 - 21:08

Henk En Aaltje:

Geweldige verhalen, vooral het natuurreservaat lijkt me helemaal te gek. Dus regenen kan het daar ook!Het binnenland in zal helemaal een unieke ervaring zijn...Mooi hoor. Ben jaloers op al jullie avonturen. Geniet ervan, heel speciaal...
    Groetjes van ons allemaal, Aaltje

• 26 Februari 2007 - 22:09

Ineke:

Alweer 6 weken voorbij ?? ik mis Simoontje al 7 hele weken en dat valt niet mee !!! Jullie breinen raken toch niet oververhit ?? Groeten van mama

• 27 Februari 2007 - 10:14

Ouders Van Jansje:

Moon en Jans, we willen jullie bedanken voor de geweldige tijd op Suriname.Dit land heeft onze verwachtingen ver overtroffen en we komen vast nog een keer terug.
    Nog een hele fijne tijd!!!
    Groetjes Homme en Hielkje

• 01 Maart 2007 - 11:06

Matthijs:

Ha die Jansje,

We zijn er nog steeds niet uit, is de m. sternocleidomastoideus nou actief bij homonieme rotatie, of heteronieme rotatie? Zou je dat even kunnen uitzoeken? Verder de groeten van de cios groep.....

Matthijs

• 01 Maart 2007 - 11:07

Matthijs:

Ha die Jansje,

Matthijs

• 03 Maart 2007 - 12:11

Merel:

Heey!!
    Haha kzie veel moon in bikini, heerlijk zeg! En wat super dat jullie de president ontmoet hebben!! Mooie foto's hoor.
    Heel veel plezier nog!
    Dikke kus, Merel

• 03 Maart 2007 - 22:11

Hans Simmelink:

hoi daar

al wat goederen uit nederland ontvagen?

• 05 Maart 2007 - 13:44

Ellen:

ej meissies, wat een leuke verhalen weer, ik moest ff bijlezen:) het gaat dus helemaal goed daar! toppie! leuk jans dat je oders zijn geweest, wel fijn lijkt me om ze weer even te zien! nou dames geniet nog lekker daar! dikke knuffel

• 05 Maart 2007 - 19:46

• 05 Maart 2007 - 19:46